От 2011 тракторите с двигатели, отговарящи на Tier 4, ще са от 4 до 9 % по-скъпи от новите сега

От 2011 тракторите с двигатели, отговарящи на Tier 4, ще са от 4 до 9 % по-скъпи от новите сега

снимка: © Тайтън Машинъри България

 

Покупката на нов трактор през 2011 г. ще се повлияе изключително много от спецификациите на двигателя. Причината за това е, че от 1 януари 2011 г. всички офроуд дизелови двигатели с мощност над 174 к.с. трябва да бъдат съобразени с регулативните разпоредби на Европейската комисия, а именно с Tier 4 от стандарта за обработка на вредните емисии. Тези правила ще засегнат сериозно трактори, комбайни, самоходни пръскачки и изобщо всички превозни средства с висока мощност, използвани в селското стопанство.

 

Последните предприети мерки са насочени към 90% редуциране на фините прахови частици, известни също като сажди и 50% намаляване на азотните оксиди в атмосферата, формиращи така наречения смог. Тези мерки са залегнали в Tier 3 от стандарта, изпълним до края на тази година.

 

Какво всъщност ни очаква от следващата година? Още по-чисти отработени газове и промяна в цената на машините, в зависимост от приложената технология за пречистване. От 2011 тракторите с двигатели, отговарящи на Tier 4 ще са с 4 до 9 % по-скъпи от новите сега.

 

Производителите използват една от съществуващите две технологии, за да отговорят на изискванията. Някои от тях, включително John Deere и Cummins, използват технологията на рециркулация на охладените отработени газове ( EGR ). Азотният диоксид се редуцира в горивната камера, а филтърът за твърди частици DPF улавя фините прахови частици, които се изгарят в процеса на регенериране. Някои от експертите изказват опасението, че целия този процес би могъл да затрудни нормалното функциониране на машината.

 

Други производители като AGCO, Case IH и New Holland използват селективната каталитична редукция ( SCR ), за да постигнат необходимото ниво на ниски емисии. Методът третира отработените газове извън горивната камера, след като напуснат двигателя, с познатия воден разтвор на урея ( AdBlue). Към момента AdBlue се продава на доста бензиностанции в България, като цената му е около или малко над 1 лв. за литър.

 

И двата метода работят и са ефективни в намаляването на вредните емисии. Но кой е по-добър за потребителя и най-вече при тракторите е все още трудно да се каже. Някои производители, използващи SCR технологията твърдят, че именно тя е по-надеждна, тъй като допринася за ефективната работа на двигателя. В същото време се икономисва гориво, защото процеса по пречистване се извършва отделно. Като недостатък можем да изтъкнем обаче, че водния разтвор на урея е все пак скъп.

 

EGR технологията пък не работи с допълнителна течност, но от своя страна изразходва повече гориво и съкращава интервалите, през които се извършва сервизно обслужване.

 

Факт е обаче, че откриваме SCR системата при тракторите серия 8600 на Massey Ferguson и в серия MT600C на Challenger. АGCO също използват селективната каталитична редукция и отбелязаха подобрения в икономията на гориво.

 

Експертите твърдят, че и двете технологии са тествани и наблюдавани дълго и резултатите доказват, че са добре проектирани и работят ефективно, макар и да не намаляват експлоатационните разходи. Със сигурност те ще продължат да бъдат подобрявани, което може да означава повече разход на водния разтвор на урея (AdBlue  или DEF) или пък затормозяване останалите функции на трактора.

 

Явното предимство на едната технология пред другата ще бъде известно едва през 2014 г., когато ще настъпи и последния етап от покриването на стандартите за борба с вредните емисии. Заключителният етап изисква нулеви нива на азотен диоксид и фини прахови частици ( Tier 4 Final ).

 

Много е вероятно в заключителния етап да се наложи на производителите да използват и двете технологии комбинирано при най-мощните двигатели. Въпреки това те твърдят, че тресково ще търсят други технологии, за да намалят тежестта от използването и на двете едновременно.

 

От CASE IH са убедени, че 3 години са им напълно достатъчни за вземат най-прецизното решение какви технологии ще използват. Те вярват, че все пак каквото и да е крайното решение ключови елементи от SCR технологията (представена 2010 г) ще бъдат водещи в очертването на пътя към намирането на иновативна екологична технология.

 

© Всички права запазени. Позоваването на Трактор.БГ е задължително!