Арктически маратон тества новите модели на Valtra

Арктически маратон тества новите модели на Valtra

снимка: © Тайтън Машинъри България

Екипът на Valtra организира Арктически маратон, за да тества  новите модели Versu и Direct, както и новите S серии. Маратонът включваше постоянна работа на тракторите – 24 часа на ден, 5 последователни дни, 5 400 куб.м тор, 1 400 км трансферни пътувания при температури до –24 градуса по Целзий и снежна покривка 70 см. Mаратонът стартира на 28 март в 5 часа сутринта  в Suolahti, Финландия. Тракторите, подложени на 5-дневното изпитание бяха Valtra S352, Direct T202 и T182, трите Versu T202, T172 и T162, както и прототип на следващите T серии. 18 представители на R&D* екипа на Valtra и двама представители на маркетинговия отдел на фирмата управляваха тракторите, а целта беше да се пакажат на практика възможностите за работа на новите модели и то при зимни условия. Екипът пристигна на предназначеното място в неделя сутринта в 3:30 часа. Преди да започне работата на тракторите, ремаркетата бяха освободени от всички гребла, инструменти и др. Задачата на прототипа T Series, както и на тракторите Direct T182 и Versu T172 беше да товарят ремаркетата на останалите трактори със суха тор, която трябваше да се транспортира на километър от началната точка в полето. Използваните ремаркета пък бяха следните: Joskin 10 куб.м, Kire – 12 куб.м, Multiva – 8 куб.м, 10 куб.м ремарке, направено от камион, както и 12 куб.м ремарке без марка.

Заради снега, пистите и местата за разтоварване първо трябваше да бъдат разчистени. Допълнително работата се зтрудняваше и от разораното и неравно. Освен това земята беше и замръзнала, заради ниските температури. Междувременно снегът продължаваше да вали и трябваше постоянно да се разчиства... Температурите варираха от 0 до –24 градуса по Целзий. Повърхността на купчините с тор също беше замръзнаха на дълбочина 30 см., което допълнително затрудняваше товаренето. Някои от ремаркетата бяха оборудвани със системи за затопляне, но нямаше инсталация, подходяща за новите модели. В резултат на това тези ремаркета трябваше да бъдат остъргвани от торта на определени интервали от време.

В процеса на работа не липсваха и инциденти. Още по време на първия ден замръзнала буца тор с приблизителни размери 2 м x 1,5 м падна от предния товарач на един от тракторите върху един от двигателите на друга машина, увреждайки капака и осветлението й. По-големият проблем обаче се оказа дупката в машината, от която навсякъде се разпръскваше течност. За радост на екипа, решението на проблема дойде от местния магазин, от където бяха закупени две 50-грамови пакетчета джинджифил на прах. С тях запушиха цепнатината на радиатора, за да блокират теча. Тази спешна и бърза помощ се оказа решаваща за работата на трактора в продължение на още цяла седмица.

В крайна сметка, въпреки трудностите, арктическият маратон като цяло се оказа успешен. Механиците, проектантите, шефовете, както и всички останали членове на R&D екипа имаха възможност да тестват лично и да усетят работата на новите модели при възможно най-неблагоприятни условия. Очаквано този експеримент доказа, че новите модели на тракторите са готови за серийно производство. Измореният, но доволен екип на фирмата се завърна в Suolahti на 1 април сряда в 9:35 вечерта.

Вносител на финландската корпорация Valtra за България е фирма „Агритрак”.

*R&D – (от англ. research and development) – изследване и развитие