Иновативни технологии навлизат в производството и на селскостопанските гуми

Иновативни технологии навлизат в производството и на селскостопанските гуми

Селскостопанските гуми стават все по-големи, по-широки, осигуряват максимална товароносимост, при отлично сцепление. Но кои са тенденциите и критериите, които всъщност определят този изключително важен пазар?

През август чешката компания CGS обяви своите планове да инвестира 43.81 млн.долара в изграждането на нов завод за производството на селскостопански гуми. Компанията, която държи 5% от американския пазар, планира да демонстрира по-голямо присъствие с производство на радиалните селскостопански гуми Mitas и Continental.

Три компании - Bridgestone-Firestone, Goodyear-Titan и Michelin Ag, държат 90% от пазара на селскостопански гуми. CGS има амбицията да овладее останалите 10% като попълни пазарна ниша с определени размери гуми.

Производителите на гуми продължават да проектират гумите по-широки с цел да осигурят по-добра стабилност за допълнителното тегло на селскостопанските машини. Тази година започна производството на гуми, категоризирани в група 49.

Пример за това са радиалните гуми на Goodyear - DT930 1100/45R46, пуснати на пазара през март. Проектирани за трактори, в момента това са най-големите селскостопански гуми в тази категория. Компанията работи по производството на още по-голям размер гуми – група 50, които ще бъдат факт следващата година.

Търсенето изисква и производството на по-широки гуми. Земеделските производители търсят по-широки гуми, за които е известно, че осигуряват по-добре разпределение на тежестта. Широчината при тях варира от 2 до 4 фута. Равномерното разпределени на теглото намалява натиска и снижава до минимум излишното уплътняване на почвата.

Alliаnce, известни в производството на точно такива гуми, предлагат размера 800/70R38 R1-W, предназначени за много мощни трактори. Широката радиална конструкция позволява увеличаване капацитета на натоварване, а в същото време разширява приложението на машини с мощност 500 к.с., например. Серия 388 на компанията пък е предназначена за изключително тежки селскостопански машини.

Един от основните проблеми за фермерите са стърнищата и последствията върху гумите от тях. Компаниите работят върху намирането на решение за този проблем. Те тестват нови материали и съединения, които да направят гумите по-устойчиви на спукване. Също така те препоръчва използване на предпазители, осигуряващи обирането на стърнищните остатъци преди досега им с гумата, за да се сведат до минимум щетите. Повечето компании предлагат такива предпазители.

Michelin Ag внедри нова технология радиални селскостопански гуми през 2006 г. Това са така наречените Increased Flexion IF гуми. Гумите Axiobib на Michelin са точно такива, произведени с използването на все по-популярната ултрафлекс технология. Тази година пък Firestone предлагат на пазара точно такъв клас гуми IF, но под търговското име на технологията AD2, провокирано от подобренията в еластичния дизайн.

Гумите класифицирани като IF са много по-гъвкави от стандартните радиални гуми, което им позволява да се използват при товари по-тежки с близо до 20% от обичайно превозваните със стандартните радиални гуми. Това означава, че могат да се превозват по-тежки товари без да повишава налягането в гумите. Гумите от тази категория имат по-широк отпечатък, осигуряващ добро сцепление, без излишно уплътняване на почвата. През 2011 г. Firestone ще предложи на пазара 11 размера AD2 гуми.

Подобни на тези, но по-висок клас, са познатите на Michelin гуми Xeobib. Те принадлежат към високия клас Very High Flexion. Лансирани са за първи път на  пазара през 2003 г. Най-новите са SprayBib радиалните гуми, които работят при значително ниски нива на налягането, при това се осигурява много добро сцепление, с по-малко приплъзване. Освен това тези гуми дават възможност да се влезе в полето много по-рано, без това да нанесат вреди.

Goodyear работи по трета нова технология, наречена R+, в момента използвана в Европа. Също както IF и VF, R+ технологията позволява много добра товароподемност при същото налягане като стандартните радиални гуми. Цената при тях е значително по-висока от тази на стандартните радиални гуми. Тяхната свръх товароносимост зависи особено от скоростта на полето.

До скоро селскостопанските гуми бяха разделени на две категории – гуми за трактори и за друга селскостопанска техника. През последните години, компаниите-производители започнаха да проектират гуми, съобразени напълно с изискванията за самоходните пръскачки, например. Goodyear първи представиха гуми, специално проектирани за самоходни пръскачки. Това се случи през 2007 година, а тази година те включиха и допълнителни размери, за да задоволят напълно нуждите.

През юли Michelin също стартира производството на радиални гуми за пръскачки – SprayBib, проектирани по технологията VF. Alliance също предлага тесни гуми за самоходни пръскачки. А също така и Firestone, които предлагат два конкретни размери гуми за пръскачки при увеличена товароносимост.

А що се отнася до гуми за комбайни, по тях също се работи. Firestone заяви, че ще представи ново поколение гуми за комбайни през 2011 г. Комбайните са големи,с увеличен капацитет на резервоара за гориво, бункера за зърно, хедерите са все по-широки, а двигателите са все по-нови и на ръба на иновативните възможности. Това налага и производството на гуми, специално за комбайни.

Най-горещата тема са еко гумите, които така или иначе съществуват на пазара, но се очаква да навлезат и на пазара за селскостопански гуми. В основата на концепцията на тези гуми е намаляване съпротивлението при триене. Това трябва да намали разходите за гориво от една страна, а от друга страна да редуцира замърсяването на въздуха, тъй като съединенията които се отделят при триене на гумите, при спирачен път например, са вредни. На този етап търсенето на такива гуми се концентрира в Европа, тъй като европейските директиви работят за използването на „зелени” гуми.

 

© Всички права запазени. Позоваването на Трактор.БГ е задължително!